Задание №29816 ЕГЭ по Английскому языку

Тема : Понимание структурно-смысловых связей в тексте
Раздел: Чтение
11 линия
№29816
Не выполнено
Сообщить об ошибке

Прочитайте текст и заполните пропуски A–F частями предложений, обозначенными цифрами 1–7. Одна из частей в списке 1–7 лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

Do jellyfish sleep?

Worms and fish do it. Birds and bees do it. But do jellyfish fall asleep?

It was after midnight A                          where the jellyfish were kept. They left the lights off and walked through the room by the glow of their cellphones. The students did not tell anyone that they were doing this. The secret they were keeping was a “totally crazy” experiment aimed at finding out whether jellyfish sleep.

A few weeks before,                          whether jellyfish needed to sleep. “Of course not,” said one of them. “Sleep helps                          . Jellyfish are so simple they don’t even have brains. How could they possibly share the need to sleep?” The others weren’t so sure, but they wanted to find out.

The three students designed an experiment to test different behaviors and see if the jellyfish were asleep. They watched the animals to see how they moved, and                           when they were resting. It turned out that the jellyfish moved about 30 percent less at night. It was also harder to get their attention.

Months of late-night studying led to amazing results. Young scientists reported                          sleeplike behavior. This made it the first animal without a brain known to do so. The results suggest                           life, as the jellyfish group of animals first arose about 700 million years ago, and has stuck with us ever since.

1. how talkative they were in a situation close to
2. that sleep evolved early in the history of animal
3. that the upside-down jellyfish Cassiopea showed
4. strengthen memory and keep the brain healthy
5. the students were having coffee and started debating
6. when three science students crept into the lab
7. if they could get the jellies’ attention 

Решение: 
A - 6: It was after midnight when three science students crept into the lab where the jellyfish were kept.
Было три часа ночи, когда три студента естественных наук пробрались в лабораторию, где хранились медузы.

Перед пропуском есть фраза "It was..." – очень часто после неё идёт придаточная часть, начинающаяся с союза (when, where, what и так далее). 

B - 5: A few weeks before, the students were having coffee and started debating whether jellyfish needed to sleep.
Несколько недель назад студенты пили кофе и начали спорить, нужен ли медузам сон.

В пропуске не хватает основы предложения (подлежащего и сказуемого). 

Слово whether используется в значении "ли", "или" и в основном используется в косвенной речи. 

C - 4: Sleep helps strengthen memory and keep the brain healthy. Jellyfish are so simple they don’t even have brains.
Сон помогает усилить память и сохранять здоровье мозга. Медузы настолько простые, что у них даже нет мозга.

После глагола help может быть либо инфинитив, либо инфинитив с to, либо объект (кому или чему помогают). 

D - 7: They watched the animals to see how they moved, and if they could get the jellies’ attention when they were resting.
Они наблюдали за животными, чтобы увидеть, как они двигаются и можно ли заполучить внимание медуз, пока они отдыхают.

Слово if используется в значении "ли", "или" и в основном используется в косвенной речи. 

E - 3: Young scientists reported that the upside-down jellyfish Cassiopea showed sleeplike behavior.
Молодые учёные сообщили, что перевёрнутая медуза Кассиопея показала спящее поведение.

Глагол report начинает косвенную речь, после него может быть that (союз "что", используемый в косвенной речи). 

F - 2: The results suggest that sleep evolved early in the history of animal life, as the jellyfish group of animals first arose about 700 million years ago, and has stuck with us ever since.
Результаты предполагают, что сон появился очень рано в истории животных, так как класс медузы впервые появился 700 миллионов лет назад и с тех пор они существуют с нами.

По смыслу: в предложении говорится про 700 миллионов лет назад, а в пропуске про раннее развитие. 

Ответ: 654732

Источник: Реальные задания (ЕГЭ, ФИПИ, Вербицкая)